ANSICHTKAARTEN

Rond 1900 ontstonden tal van fotostudio's. Veelal tegen een geschilderde achtergrond poseerden mens en dier, verliefden, tot soldaten aan toe ter bemoediging van het thuisfront. Ook het fenomeen ansichtkaart werd aangegrepen door de opkomst van de fotografie. Een geheel nieuwe dimensie werd eraan toegevoegd: de pose werd nu levensecht en nog pakkender. Vooral in Frankrijk ontstonden in deze periode de zogenaamde 'Fantasiekaarten' die nog altijd de moeite waard zijn om te verzamelen. Ze bieden een blik in een fantasievolle maar ook vredelievende wereld vol schoonheid en in bijna alle thema's kon men zich uitleven. Bloot werd eerst nog preuts afgebeeld (de kunstschilder Rubens was in feite nog schokkender) en ansichtkaarten over het  (veelal katholieke) geloofsleven waren nog alom vertegenwoordigd en verkrijgbaar. 

 

Goed zichtbaar wordt nu dat fotografie in feite een overgang is van de schilderkunst. Men poseerde in het begin voor de foto zoals men voor een schilderij altijd gewend was.

 

Grappig is te zien dat de eerste kaarten in zwart-wit waren maar al snel met de hand (en vaak amateuristisch) werden ingekleurd. Bruintoon (sepia) was nog een tussenoplossing met een geheel eigen sfeer.

 

In de twee submappen 'FANTASIE' en 'RELIGIEUS'  een greep uit mijn eigen collectie oude foto-ansichtkaarten van rond het jaar 1900. In het hoofdstuk over de geschiedenis van de fotografie komen de ansichtkaarten ook nog ter sprake.

 

Kies voor een van de submappen en klik op de ansichtkaart om deze te bekijken. Met het pijltje doorschuiven of swipen naar de volgende.

 

Veel kijkplezier!!